Ако колонията скални манастири по р. Канагьол/Дристра е най-голямата в Средновековна България през Х в., то скалната обител до Мурфатлар е най-големият манастир по това време. Намира се на около 20 км югозападно от Констанца по посока на Дръстър/Силистра. В каменна кариера, разкрита в началото на Х в. за строителството на добруджанския каменен вал, са изсечени в 2 сектори /В и Е/шест църкви, три крипти с килии, две килии без крипти и четири свързващи ги комуникационни галерии. Прави впечатление, че мурфатларските църкви са многобройни, но малки по размери, с изключение на храма В-4. Схождат си по план (едноапсидни, еднокорабни, сводести параклиси) и имат обширни притвори. Друга специфика е окръглената форма на апсидите, плътните олтарни прегради и разположението на олтарните маси в самите апсиди. В тази насока те нямат преки успоредици като план с останалите скални църкви в България и  наумяват донякъде някои кападокийски скални църкви от VІІІ – Х в. Дори планът и оформлението на скална църква В-1 (може би най-ранната) в Мурфатлар в пълна мяра повтарят кападокийската скална църква от ІХ в. в Гюлю дере. За кападокийските скални църкви от VІІІ – ІХ в. е характерна и живописната едноцветна архитектонична живопис, каквато се вижда в мурфатларската скална църква В-4 и в някои от отделенията в сектор Е. На този фон могат да се правят предположения за кападокийски културни влияния в оформянето и украсата на някои от обителите в Мурфатлар. Известно е че през Средновековието в монашеските обители прииждат и живеят монаси от различни етноси. Това се долавя и от многобройните надписи в Мурфатлар. Действително преобладават старобългарските кирилски и глаголически, но има гръцки и неразчетени рунически текстове. Определено обаче българските монаси са подавляващо мнозинство и това личи не само от текстовете, но от керамичния ансамбъл и от стотиците рисунки и знаци-графити с многобройни успоредици в Плиска, Преслав, Равна, обителите по Канагьол. Подобно на скалните обители по р. Канагьол преобладават графитите с религиозно съдържание – стотици кръстове във всички възможни варианти (равнораменни, латински, гръцки, малтийски, двойни – патриаршески), християнски символи (кораби-алегория на църквата направлявана от Христос, в качеството му на кормчия, лабиринти, ботуши – символи на поклонничеството и пр.), изображения на храмове, светци, монаси, свещеници и пр. Липсата на керамика след края на Х в. предполага, че обителта е изоставена още по време на походите на руско-варяжкия княз Светослав през 968 – 971 г. Един графит-двузъбец в В-3 – знакът на Светослав, е показателен. Предвид 4-те църкви с килии в сектор В предполагам, че е обитаван от група келиоти, като всеки сам, с помощта на ктитор и местни строители, ангажирани със строителството на вала (оформянето на каменния вал и изсичането на обителта почти съвпадат) изсичат килия за живеене и собствен параклис. В това отношение е многозначително, че параклисите са много малки (между 3,3 и 8,5 м2) и само една от църквите В-4 е по-обширна (около 25 м2). Ето защо реалиите на описаната монашеска практика в сектор В трябва да се търсят в някои по-специфични монашески практики и на първо място келиотството. На този фон Мурфатлар изглежда по-скоро като малка лавра, включваща няколко келиоти, всеки със собствена килия и миниатюрен параклис

Въпреки всичко на един по-късен етап в Мурфатлар се достига до формирането на малък общежителен (киновиален) манастир, като това се реализира на около 60 м в южна посока от входа къв В-4. Там,  в сектор Е, има сравнително голяма църква Е-3, а източно от нея параклис Е-5 (обр. 6) . В дясно (южно) от църквата разпознаваме кухня-магерница Е 2 с хромелно съоръжение за мелене, преса за вино и долапчета, обозначена като Е-1. Наосът на църквата е свързан с килия, разположена в северна посока, която може да се разглежда като игуменарница. Северно от нея и от параклиса Е-5 има още три свързани помежду си килии, снабдени с гробни камери. Комплексът е структуриран така, че килиите и параклиса да останат усамотени, а общомонашеските помещения, каквито са църквата, магерницита и трапезарията да са достъпни за външни лица. Забележително е, че точно пред вратите към църквата, магерницита и трапезарията, на малка площадка срещу киновия, е иззидана самостоятелно правоъгълна постройка. Вероятно иде реч за странноприемница, приютяваща гости и поклонници.

При тази хоризонтална и вертикална планировка предлагам следната хронология и идентификация на структурите в скалната обител  до Мурфатлар. Първо, за нуждите на установил се на това место монах  (вероятно отшелник) са изсечени килията с крипта  С-1 и съседния параклис В-1. Кога е станало това е трудно да се установи. Най-общо към втората половина на  ІХ в. могат да се датират и най-ранните керамични фрагменти.  Вероятността началото на обителта да е поставено в началото на ІХ в. от арианска секта в околностите на Томи, описана от У. Страбое несъстоятелна. Повече основания има идеята за християнска секта, уединила се далеч от големите религиозни и политически центрове на Първото българско царство след покръстването в средата на ІХ в. И това обаче все още е една хипотеза с все още  спорни опорни репери.  Изобщо Мурфатлар е един своеобразен, все още недочетен и неразбран„Криминален роман”

Г.А.

Q Библиография

Атанасов Г. 2007. Християнският Дуросторум–Дръстър. Доростолската епархия през Късната античност и Средновековието. История, археология, култура, изкуство. Варна – Велико Търново.

Костова P. 2000. Скалният манастир при Басараби в Северна Добруджа: Някои проблеми на интерпретацията. – Българите в Северното Причерноморие, 7, 131 – 152.

Atanassov G. 1996. Influences ethno-culturelles dans l’ermitage rupestres près de Murfatlar à Dobrudja. – Byzantinoslavica, LVI, 112-124.

Atanasov  2021: G. Atanasov. Encore une fois sur la datation et l'organisation des mones dans le monastére rupestre de Murfatlar (dép. De Constanţa). - Pontica, 53, 2021, 63 – 86

Barnea I. 1981. Сhristian Art in Romania, 2. – Bucureast.

Georgiev 2004. Р. Georgiev. L’écriture runiforme de Murfatlar. Une expériance de lire et de commenter. – In: Prinos lui Petre Diaconu la 80 de ani. Brăila, 425 – 436.

Holubeanu I. 2020. Holubeanu. Monahismul în Dobrogea de la origini până în zilele noastre. Bucureşti.

Popkonstantinov K. 1987. Les inscription du monastère rupestre près du village Murfatlar (Basarab). Etat, théories et faits. – In: Dobrudža. Etudes ethnoculturelles. Sofia, 115-146.





image