Баните, също както сградите за зрелища, са едни от елементите на античния урбанизъм и градска култура. Началото на строителството на бани се отнася към елинистическата епоха и продължава в римската епоха, както и в Късната античност. Сред важните въпроси, които науката дискутира е времето на прекратяване на изграждането на тези съоръжения. Може ли да се приеме, че сред факторите затова спиране на строителството на бани са варварските нашествия, императорските разпоредби, християнските критики към голотата и къпането? Има ли значение финансовата издръжка на тези сгради? Има ли връзка с поддържането на водопреносната система? В опит да се потърсят отговори на тези въпроси, както и да бъдат събрани известните примери на едно място, в настоящия преглед са включени 14 примера (фиг. 1 – 9) на антично банско строителство от провинция Scythia.

Горната граница на съществуването на античните бани от Scythia се поставя в различни години, но основно това е по времето на Късната античност. За разлика от сградите за зрелища, обобщаващи изследвания за отделни бани от провинцията има, но не все още липсва научен синтез върху този проблем. Не така стои въпроса със акведуктите, които доставят вода, за да могат тези сгради да функционират. Поради тази причина изводите, които могат да се направят към момента са с прелиминатер характер и въпросите са повече от отговорите.

Остава неизследвана връзката между баните и християнството. От Scythia не са известни случаи на построяване на църкви в сгради, които са имали бански функции, с каквито примери разполагаме за други провинции. От друга страна тезата, че Църквата забранява къпането, би трябвало да се разглежда критично. От писмени източници е известно, че Църквата препоръчва къпането, когато става въпрос за здравето на хората. Църквата не толерира къпането, когато то се превръща в развлечение и удоволствие. Има случаи на църкви, към които има и изградени бани. Освен това църквата стопанисва/издържа тези сгради, както и строи нови. Ако при изграждането на историческата картина не се отчетат резултатите от археологическите проучвания, а се основава изключително върху словата на раннохристиянските проповедници като св. Августин, св. Йероним и св. Климент Александрийски, ще създаде впечатление, че християните са спрели да се къпят, което не съответства на историческите реалии. Подобни рестриктивни практики вероятно са били подкрепяни и спазвани не от цялото християнско население на империята, а само от най-ревностните и фанатизирани привърженици на Христовата вяра. Също така е известно, че императорите Валент, Теодосий I и Юстиниан I отпускат средства за поправка на амортизирани и строителството на нови бани.

От друга страна, по времето на Късната античност действително има промяна в баните – изчезват големите и представителни thermae, като например тези в Histria (фиг. 1 – синьо 8 и 9 , фиг. 2 – 3). Големите бани, които са скъпоструващи и трудни за поддръжка сгради, естествено не могат да функционират, както в предишните столетия. В този период строителният материал е оскъден, ресурсите са ограничени, а империята е разтърсвана от бунтове, докато самите съоръжения след продължително използване са амортизирани. Подобна ситуация се наблюдава и при друг тип съоръжения – акведуктите. Не е за пренебрегване и фактът, че това е и време, когато започват да се строят големите и скъпоструващи християнски сгради. Що се отнася до баните, много по-лесно и евтино за поддръжка се оказва използването на малки balneum, които нямат капацитета да обслужват много хора едновременно, но каквито се срещат навсякъде из Империята във времето на Късната античност. През този период, използването на малки бани във villa и domus (извънградски и градски къщи) е все така разпространено, но отново заради гореспоменатите причини, както и постепенното изчезване на извънградските имоти, следствие на различни варварски нападения – оставя впечатление за упадък на тази антична традиция.

Вероятно заради това, че големите бани изчезват, но малките продължават да се използват – не може да се постави крайна дата, в която тези сгради спират да се използват по предназначение. Още повече, в някои случаи има данни за продължаващо използване на баните, какъвто пример е банята в Acre (фиг. 1 – синьо, № 1, фиг. 8), чието функциониране продължава до средата на VII в. Крайморските крепости и градове продължават да са контролирани от Източната Римска империя (Византия), при която практиката на къпане не е изчезнала. Известно е, че в Константинопол е имало 8 thermae и 153 balneum, за което узнаваме от Notitia Urbis Constantinopolitanae. Това още веднъж потвърждава, че граница между античното и средновековно строителство на бани, поне за момента, не може да се открие.

Фиг. 1. Карта на провинция Скития с местонамирането на античните бани:

Проучвани бани (синьо): 1. Acre, България; 2. Dinogetia, Румъния; 3. Мангалия (Callatis) (училището), Румъния; 4. Мангалия (Callatis) (хотел Президент / Белведере), Румъния; 5. Мангалия (Callatis) (на юг от Джамията), Румъния; 6. Мангалия (Callatis) (при базиликата), Румъния; 7. Capidava, Румъния; 8. Istria (Histria), Терми 1, Румъния; 9. Istria (Histria) Терми 2, Румъния; 10. Troesmis, Румъния; 11. Констанца (Tomis), Румуния; 12. Noviodunum, Румъния; 13. Тулча (Aegysus), Румъния; 14. Добрич, България.

А.И.

Q Местоположение

Баните от територията на провинция Скития се откриват изключитело около градове и крепости (фиг. 1). Само за банята, която е открита в Добрич се предполага, че е част от вила

Q Датировка

Римска епоха, Късна античност

Q Библиография

ДЕРМЕНДЖИЕВ, Е. Хигиенни съоръжения в цитаделата на Калиакра, Известия на бургаския музей, V. В памет на Цоня Дражева, Бургас, 2015, 218-227.
ИВАНОВ, А. Бани и къпане през Късната античност от територията на България, LABedia: Енциклопедия на Късната античност на Балканите, 2022 – on-line издание: https://labalkans.org/en/labedia/topography/cities/cities-baths-bathing-late-antiquity-bulgaria (03.06.2023)
ЙОСИФОВА, M. Античният Тиризис и ранновизантийският Акре (селището на нос Калиакра), Римски и ранновизантийски селища в България, III. Р. Иванов (ред.). София, 2008, 136-161.
ТОРБАТОВ, С. Късноримската баня в Добрич, Научно съобщение на съюза на учените в България, клон Добрич. История, 4, 2002, 161-167.
ALEXANDRESCU, C.–G., C. GUGL, B. KAINRATH, Troesmis I. Die forscungen von 2010-2014. Cluj-Napoca, 2016.
ALEXANDRU, N., R. CONSTANTIN, M. IONESCU Callatis - stratigrafie, topografie si urbanism, Pontica, 42, 2012, 437-463.
BARNEA, I. Les thermes de Dinogetia, Dacia nouvelle série, 11, 1967, 225-252.
BUZOIANU, L., M. BĂRBULESCU, Tomis. Comentariu istoric şi arheologic, Biblioteheca Tomitana, IX. Constanţa, 2012.
FAGAN, G. Bathing in public in the Roman world. Michigan, 1999.
IOSSIFOVA, M. La bain de la Basse Antiquite du suburbium d’Akre. Architecture, fonctionnement et apport social, The Roman and Late Roman city. The international conference (Veliko Turnovo 26-30 July 2000). L. Slokoska, R. Ivanov, V. Dintchev (eds.). Sofia, 2002, 255-259.
MARÉCHAL, S. Public baths and bathing habits in Late Antiquity. A study of evidences from Italy, North Africa and Palestine A.D. 285-700, Late Antique archaeology (supplementary series), VI. L. Lavan (ed.). Leiden – Boston. 2020.
OPAIȚ, A., A. BARNEA, B. GRIGORAȘ, A. PANAITE, D. HĂLMAGI, Dinogetia II. Amforele romane, Biblioteca Istro – Pontica seria Arheologie, 22. A. Panaite (Ed.). Cluj-Napoca, 2022.
OPRIŞ, I. C., A. RAŢIU, T. POTÂRNICHE, Băile romane de la Capidava. Raport de cercertare arheologică preventive, Cercetări Arheologice, XXV, 2018, 3-28.
PICKETT, J. A social explanation of the disappearance of Roman thermae, Journal of Late Antiquity, 14.2, 2021, 375-414.
RAȚIU, A., I. OPRIȘ, Roman military baths from Capidava (second to third century AD), Studien zur griechisch-römischen Antike, 42. Roman Army and Local Society in the Limes Provinces of the Roman Empire. Papers of an International Conference, Iași, June 4th – 6th, 2018, Pharos. L. Mihailescu-Bîrliba, W. Spickermann (ed.). Rahden, 2019, 263-282.
STĂNESCU, R.–O. Amphorae ex Aegysso. Fragments from older excavations, Peuce, seria nouă, XVI, 2018, 205-226.
SUCEVEANU, A. Les thermes romains, Histria, VI. D. M. Pippidi (ed.). Bucarest, 1982.
SUCEVEANU, A., A. BARNEA, La Dobrudja romaine. Bucarest, 1991.
TOMAS, A. Connecting to public water: the rural landscape and water supply in Lower Moesia, Archaeologia Bulgarica, XV, 2, 2011, 59—72.
WATSCHEVA, K. Bibliographie der roemischen Baeder in Bulgarien. Warna, 2010.
YEGÜL, F. Baths and Bathing in Classical Antiquity. New York. 1992.
YEGÜL, F. Bathing in the Roman world. New York. 2010.
YEGÜL, F. Roman imperial baths and thermae, A companion to Roman architecture. R. B. Ulrich, C. K. Quenemoen (eds.). Pondicherry, 2014, 299-323.
ZYTKA, M. A cultural history of bathing in Late Antiquity and Early Byzantium. London and New York, 2019.

image